CrossFitness by Marie

tisdag 1 november 2011

Hur ofta och vad äter jag?



Tänkte göra ett inlägg här om hur en typisk dag ser ut i matväg för mig, vad och hur ofta jag äter...

Många är osäkra på hur mycket och ofta som är rätt att äta och det är ju såklart individuellt, men generellt så blir man hungrigare när man tränar en del mer än 2-3 ggr i veckan och är man hungrig ska man äta men ät mycket av det som är bra framförallt proteiner.
Det bästa rådet jag kan ge är att äta REGELBUNDET för att aldrig hamna i en dip där man äter allt i sin väg, det funkar jättebra för mig när jag äter ca var 3e timme, klarar mig bra och föräter mig sällan då till middagen tex även om det är skitgott och man skulle kunna klämma 1 port till som man ofta lätt gör om man inte ätit på ca 5 timmar. Får sällan sockersug då också trots att jag är en riktig godisråtta.

Frukost ca 7.30   Gröt på Fiberhavregryn och Rågflingor 1 dl, frysta hallon och blåbär lite mellanmjölk , solroskärnor och 1 kokt ägg, kaffe

Mellanmål 1 ca 10.00 1 kokt ägg (kokat vid frukost så det bara är att stoppa i sig..)

Mellanmål 2 ca 11.30 om jag tränat, ca 1 dl keso och 1dl mini kvarg, frysta bär och lite vaniljpulver

Lunch ca 12.30 Proteinkälla; ofta Kyckling, rökt skinka, köttfärs (10%), grönsaker-salladsmix av något slag ej isbergsallad bara och tomat, avokado (bra fettkälla), ibland bönor av något slag, ca1 dl färdigkokt matvete, quinoa, fullkornsbulgur, ibland olivolja och vinäger ibland 3,5% turkisk youghurt. Min tallrik är ca 50% grönsaker, 40% protein och 10% kolhydrater.

Mellanmål ca 15.30 " finn crisp med kvarg el keso och rökt skinka och 1 halv avokado är jag mer hungrig äter jag fler skivor finn crisp såklart!

Middag ca 18.30 Samma som familjen men väljer bort kolhydraterna och tar mer grönsaker och protein, lägger till mer fett till kvällen för att hålla mig mätt. Eller en omelett.


Kvällsmål ca 21.00 om jag haft kvällsträning eller är hungrig bara så äter jag Keso och kvarg med frysta bär igen.

En typisk mat dag för mig, men självklart finns det dagar det slinker ner annat också på helgen främst.

Känner att man har bra kontroll om man äter dom flesta av sina måltider i veckan efter vad man har satt upp för riktlinjer och kan då känna att det är Ok att njuta av skräpmat, godis, vin eller annat onyttigt någon gång i veckan.



Min "vackra" frukost tallrik med gröt


Hur många måltider äter ni om dagen?



Idag är det vila, ska åka och bada på Skönvik med kidsen snart.
Laddar för imorrn istället.....

3 kommentarer:

  1. Jag äter 5-6 måltider om dagen och det funkar bäst för mig.. Skönt med vilodag:) Tack för att du delar med dig :-)

    SvaraRadera
  2. Jag äter oxå 5-6 mål om dagen. Äter ungefär som du gör, har dock börjat med kolhydrater till middag, långsamma så klart och mindre mängd än till lunch. Tittar in imorgon, nyfiken på vad du gör/tränar :)

    SvaraRadera
  3. Vi är Olgafierade kanske med kosten men det funkar ju bevisligen...!

    SvaraRadera